Tarikh/Hari : 24/10/2012 (Rabu) Masa: 8.00am-8.30am (30minit)
Kelas : 3H
Mata
pelajaran : Matematik Bil. Pelajar: 30 orang
Tajuk : Operasi Tambah dalam
Lingkungan 10 000.
Standard Kandungan :
1.1 Tambah dalam Lingkungan 10 000.
Standard Pembelajaran:
Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
1.1.1 Menambah sebarang dua nombor tanpa mengumpul semula dengan
hasil tambah tidak lebih daripada 10 000.
1.1.2 Menambah sebarang tiga nombor tanpa mengumpul
semula dengan hasil tambah tidak lebih daripada 10 000.
Pengetahuan Sedia ada: Murid-murid sudah mengenal operasi tambah dalam
lingkungan 1000
Bahan Bantu Belajar :
Sampul surat, manila kad, kad nombor, dadu, gula-gula, marker pen, papan hitam,
kapur, lembaran kerja.
Penerapan Nilai : Bekerja sama dalam kumpulan, kerajinan,
ketelitian.
Kemahiran: : i. Kognitif: Membuat pengiraan operasi tambah
dua nombor dan tiga nombor.
ii.
Psikomotor: Mencatat hasil perbincangan, menyebut secara spontan.
iii. Sosial: Berbincang
dan bekerja sama dalam kumpulan.
EMK :
Keusahawanan
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|||||||||||||||||||||||||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||||||||||||||||||||||||||
Permulaan/
mencungkil idea
(5minit)
|
Operasi
tambah dalam lingkungan 1000
|
1.
Guru menunjukkan dua sampul surat dan menampalnya di
papan hitam.
2.
Guru meminta murid meneka benda yang terdapat di dalam
sampul surat.
3.
Guru meminta 2 orang murid keluar ke depan dan
mengeluarkan kad nombor yang terdapat dalam sampul surat.
4.
Guru menyuruh murid yang lain mencampurkan kedua-dua
nombor yang tertulis dalam kad.
Contoh:
245 + 322 = 567
5. Guru memberi ganjaran kepada
murid yang dapat menjawab soalan dengan betul.
|
1.
Murid-murid memerhatikan sampul surat di papan hitam.
2.
Murid-murid meneka banda yang terdapat dalam sampul
surat secara spontan.
3.
2 orang murid keluar ke depan dan mengeluarkan kad
nombor dalam sampul surat.
4.
Murid-murid menjawab soalan guru iaitu dengan
mencampurkan dua nombor yang tertulis dalam kad.
5.
Murid menerima hadiah dan mengucapkan terima kasih
kepada guru.
|
BBB:
Sampul surat, Kad nombor, gula-gula.
|
||||||||||||||||||||||||
Langkah 1
(8minit)
|
Operasi
tambah tanpa mengumpul semula dalam Lingkungan 10 000.
|
1.
Guru memperkenalkan pembelajaran hari ini iaitu operasi
tambah dalam lingkungan 10 000.
2.
Guru menunjukkan cara-cara membuat operasi tambah di
papan hitam.
Penerangan:
i) Campurkan angka
dalam nilai tempat “Sa”
ii) Campurkan angka dalam nilai tempat “puluh”.
iii) Campurkan angka dalam nilai tempat “ratus”
Contoh:
Operasi tambah dua nombor
|
1.
Murid-murid meneliti cara-cara guru menyelesaikan
operasi tambah dua nombor dan tiga nombor.
|
BBB: papan
hitam, kapur.
|
||||||||||||||||||||||||
Operasi
tambah tiga nombor.
![]() ![]()
3.
Guru membimbing murid menyelesaikan operasi tambah yang
seterusnya:
a)
123 + 545 = ________
b)
3621+ 133 + 25 = ______
|
2.
Murid-murid menyelesaikan operasi tambah dua nombor dan
tiga nombor.
Jawapan:
a)
668
b)
3779
|
|||||||||||||||||||||||||||
Langkah 2
(10minit)
|
Permainan
Buah dadu
![]()
Manila kad
![]() |
1. Guru membahagikan
murid-murid kepada 5 kumpulan setiap kumpulan diberi.
Sebiji buah dadu, sekeping manila kad dan
sebatang marker pen.
2. Guru menyuruh murid
membaling buah dadu dan menuliskan nombor yang dibaling ke dalam manila kad.
3. Guru menyuruh
murid-murid menjalankan operasi tambah yang telah dituliskan dalam manila
kad.
4. Guru memberi ulasan
terhadap hasil kerja.
5. Guru menerapkan
nilai murni.
|
1.
Murid-murid membaling dadu dan menuliskan nombor-nombor
yang telah dibaling di dalam manila kad.
2.
Murid-murid membuat pengiraan operasi tambah dengan
teliti.
3.
Ketua kumpulan akan tampil ke depan untuk membuat
pembentangan.
|
BBB: Buah
dadu,
Manila
kad, marker pen.
Nilai
murni: bekerja sama, kerajinan
|
||||||||||||||||||||||||
Langkah 3
(5minit)
|
Pengukuhan
|
1. Guru memberikan lembaran kerja kepada murid.
(rujuk lampiran A)
2. Guru
menerapkan nilai murni.
|
1.
Murid-murid menjawab soalan dalam lembaran kerja secara
individu.
|
BBB:
lembaran kerja
Nilai
Murni: Ketelitian
|
||||||||||||||||||||||||
Penutup
(2minit)
|
Rumusan
|
1.
Guru menunjukkan kad-kad imbasan operasi tambah.
2.
Guru bertanyakan soalan kepada murid secara rawak.
|
1. Murid-murid menjawab soalan
guru secara rawak.
|
Kad imbasan.
|
Lembaran
Kerja: Lampiran A
No comments:
Post a Comment
Sila tiap komen dengan ikhlas. Terima kasih.